Najpiękniejsze Świątynie na Bali

Podobno na Bali jest więcej świątyń niż domów, bo niemal każda rodzina ma swoją własną świątynię, jedni mniejszą inni większą, ale świątynia w domu to coś całkiem normalnego. Pamiętam jak któregoś dnia spacerując liczkami Ubud, zobaczyłam przepiękne drzwi do świątyni, wchodzę do środka, zachwycam się pięknymi rzeźbami aż nagle jakaś starsza pani siedząca na progu przy wejściu zapytała czy może mi w czymś pomóc…i nagle zdaje sobie sprawę, że weszłam na prywatną posesję. Ups 🙂 Starsza pani pożegnała mnie z ogromnym uśmiechem, prawdopodobnie byłam nie pierwszy i nie ostatnim nieproszonym gościem 🙂 No więc skoro, aż tak dużo tych świątyń na Bali to i z nich trzeba w końcu zobaczyć, kiedy powiedzieć sobie dość? Jest conajmniej 5 które totalnie mnie zauroczyły i 3 które można zobaczyć jeśli się jest w pobliżu. Oto moja lista:

Pura Lempuyang

Prawdopodobnie najwyżej położona świątynia na Bali, a co za tym idzie, rozpościera się z niej najpiękniejszy widok. Widok na Wulkan Agung. Oczywiście musimy mieć jeszcze na tyle szczęścia, żeby Agunga nie zasłaniały chmury, tak jak w dniu w którym my się wybraliśmy. Ale nawet bez Agunga było magicznie. Droga do świątyni jest bardzo stroma, wąska i kręta. Najlepiej dostać się tutaj samochodem lub skuterem, jeśli mieszkacie gdzieś na wschodzie wyspy. Opłata jest w formie datku, obowiązuje też sarong. Można jeszcze wejść do kolejnej świątyni, dużo wyżej, trzeba tylko przejść tysiąc schodów, ale podobno widoki z góry są gorsze i nic tam ciekawego nie ma więc sobie darowaliśmy i zostaliśmy w pierwszej świątyni. W drodze powrotnej przechodziliśmy obok wioski/zabudowań gdzie grupa kobiet przygotowywała dekoracje na uroczystości. Około dwudziestu kobiet w różnym wieku, siedziało i lepiło przeróżne kolorowe ozdoby, większości z cukru. I tak sobie siedzą te kobietki od rana do wieczora i się bawią 🙂 żyć nie umierać 🙂

Najpiekniejsze swiatynie Bali Lempuyang-14

Najpiekniejsze swiatynie Bali Lempuyang-8

Najpiekniejsze swiatynie Bali Lempuyang-17

Pura Tira Gangga

Ta przepiękna świątynia znajduje się na wschodzie wyspy. Można ją zrobić w jednym dniu razem z Pura Lempuyang. Zdecydowanie najpiękniejsze są tutaj ogrody. Nie ma drugiej takiej świątyni na Bali, ani nawet podobnej. Podczas naszego pobytu byliśmy tam praktycznie sami, ale to zapewne przez niespokojnego Agunga przez którego wiele osób w ogóle nie zapuszczało się na wschód wyspy. Raczej nie jechałabym z nastawieniem, że zobaczycie takie pustki. Bilet wstępu 20 000IDR i o dziwo sarong nie był wymagany.

Najpiekniejsze swiatynie Bali Tira Ganga-5

Najpiekniejsze swiatynie Bali Tira Ganga-28

Najpiekniejsze swiatynie Bali Tira Ganga-15

Pura Beji

Przepiękna świątynia na północy Bali. Odwiedziliśmy ją w drodze z Munduk do Batur. Pura Beji to świątynia bogini ryżu. Zdecydowanie najpiękniej zdobiona świątynia jaką na Bali widzieliśmy.Wygląda jak jedno wielkie dzieło mistrza. Ilość zdobień i to z jaką precyzją zostały one zrobione robi naprawdę wrażenie. Wstęp był jakiś śmiesznie tani, nawet nie pamiętam, chyba coś koło 5 000IDR. Zdecydowanie warto tutaj zajrzeć jeśli będziecie gdzieś w pobliżu.

Najpiekniejsze swiatynie Bali Pura Beji-2

Najpiekniejsze swiatynie Bali Pura Beji-5

Najpiekniejsze swiatynie Bali Pura Beji-8

Najpiekniejsze swiatynie Bali Pura Beji-9

Najpiekniejsze swiatynie Bali Pura Beji-12

Najpiekniejsze swiatynie Bali Pura Beji-14

Pura Goa Lawah

Pura Goa Lawach to świątynia nietoperza, która znajduje się w jaskini, którą zamieszkują tysiące nietoperzy. Balijczycy wierzą, że oprócz nich czeluście jaskini zamieszkuje także olbrzymi smok – Naga Basuki – mityczny wąż wszechświata. Mieliśmy wyjątkowo szczęście, bo akurat trafiliśmy na ceremonię. Całe rodziny odświętnie ubranych Balijczyków schodziły się powoli do świątyni. Kobiety wnosiły na głowach kosze pełne darów dla swoich bogów. Kwiaty, pieniądze, ciastka, słodycze a nawet żywe kaczki. W powietrzu unosił się wspaniały zapach kadzidełek a w uszach rozbrzmiewały dźwięki tradycyjnych gamelanów. Panowała tak wspaniała atmosfera, że aż chciałoby się przejść na hinduizm 🙂 Wstęp coś ok 10 000IDR.

Najpiekniejsze swiatynie Bali Pura Goa Lawah-42

Najpiekniejsze swiatynie Bali Pura Goa Lawah-9

Najpiekniejsze swiatynie Bali Pura Goa Lawah-3

Pura Gungung Kawi Sebatu

Bardzo sympatyczna świątynia. Cisza, spokój, zero turystów, co mnie bardzo zdziwiło, bo myślałam, że to będzie jedna z częściej odwiedzanych świątyń, a tutaj się okazało, że najmniej, choć była zdecydowanie ładniejsza niż Pura Tirta, gdzie ludzi było jak mrówek. No ale, co ja tam się znam 🙂 dla nas lepiej, bo przynajmniej w ciszy i skupieniu mogliśmy podziwiać przepięknie zdobione baseny wodne wypełnione krystalicznie czystą wodą. Przyznam szczerze, tak przejrzystej wody dawno nie widziałam. Do tego te cudowne, ozdobne karpie i unoszące się na wodzie kwiaty lotosów. Świątynia jest bardzo urocza, wręcz trochę tajemnicza, co wynika z połączenia starożytnich budowli porośniętych mchem oraz bujną zielenią ogrodów. Dla mnie mistrzowskie połączenie 🙂 Wstęp: 15 000 IDR

Świątynia Pura Gunung Kawi Sebatu-9
Świątynia Pura Gunung Kawi Sebatu-14
Świątynia Pura Gunung Kawi Sebatu-15

Pura Ulun Danu Tamblingan

Świątynia, która znajduje się nad jeziorem Tamblingan. Niby taka zwykła, a miała w sobie coś magicznego. Nie wiem, może fakt, że pierwszego dnia kiedy tam przyjechaliśmy trafiliśmy akurat na modlitwy. Podjechała grupka Balijczyków busikiem i spędzili tam dobrą godzinę modląc się i śpiewając. Kiedy przyjechaliśmy drugiego dnia, słonko dopiero wstawo. Kiedy wzeszło nad górami i zarzuciło swoje promyki na świątynię wydała jeszcze piękniejsza i bardziej magiczna niż dzień wcześniej. Zdecydowanie polecam wstać o 5:00 rano i zjechać tutaj na dół, żeby pobyć w tym miejscu o wschodzie słońca.

Jezioro Tamblingan Bali-26

Jezioro Tamblingan Bali-35

Jezioro Tamblingan Bali-33

Pura Ulun Danu Bratan

Do Pura Ulun Danu Bratan dotarliśmy już przed samym zamknięciem. Liczyłam na magiczny zachód słońca, ale wyglada na to, że najpiękniejsze zdjęcie, które jest reklamówką Bali, jest niestety dziełem photoshopa, bo na taki zachód słońca w tym miejscu nie ma szans, słońce zachodzi za górami. Ponieważ byliśmy już późno, byliśmy tam praktycznie sami. Świątynia pięknie położona, niestety nic poza tym, ale ponieważ to wizytówka Bali, do tego po drodze, warto zobaczyć. Wstęp do świątyni płatny 50 000IDR.

Swiatynia -Pura Ulun Danu Buyan-6

Swiatynia -Pura Ulun Danu Buyan-1

Swiatynia -Pura Ulun Danu Buyan-5

Pura Tirta

Najpopularniejsza świątynia w okolicach Ubud. Wszystko za sprawą świętego źródła, które wybija się tutaj z pod powierzchni ziemi oraz jego oczyszczających właściwości. Balijczycy przybywają tutaj tłumnie gdyż wierzą głęboko, że ta woda ma magiczną moc. Mnie jednak najbardziej zdziwiło to, że zdecydowanie więcej oczyszczających się było turystów aniżeli samych Balijczyków. Jestem w stanie zrozumieć wiele rzeczy, ale sorry, są dla mnie pewne granice. To jest ich religia, oni w to mocno wierzą, czy naprawdę turyści myślą, że ta woda ich oczyści? Założę się, że połowa z nich nawet nie ma pojęcia co tam robi i dlaczego, no ale dla sweet foci, można zrobić przedstawienie. Dla mnie to było bardzo żenujące, a już się boje pomyśleć, co na ten temat myślą sami Balijczycy. To mniej więcej to samo, jakby Balijczyk przyjechał do Polski i nagle będąc w kościele, poszedł sobie ot tak do komunii, no bo skoro my idziemy, to czemu nie, a nuż spotka go jakiś cud. Tak więc jak tam będziecie, błagam uszanujcie ich religię.

Świątynia Pura Tirta Empul-2
Świątynia Pura Tirta Empul-8
Świątynia Pura Tirta Empul-7
Świątynia Pura Gunung Kawi Sebatu-1

Bali jest na twojej liście do odwiedzenia? Tutaj znajdziesz inne posty z tego niesamowitego miejsca na ziemi. Najlepiej jeśli zaczniesz czytać od Planu Podróży. A jeśli podobał Ci się tekst, to dołącz do uzależnionych od podróży na Facebooku.Tam relacje na żywo, podróżnicze dyskusje i wiele innych. Zapraszam!